1 31Siódmego listopada 2017, tuż o świcie, polska delegacja z ZSZ Kurzętnik, reprezentowana przez: Astrydę Karczewską- Petkę, Katarzynę Kotłowską i Małgorzatę Hincman-Mróz, wyruszyła w kolejną edukacyjną podróż. Tym razem partnerzy projektu spotkali się w oddalonym o 70 km od miasta Bari, miasteczku Massafra, w którym to znajduje się szkoła partnerska, sc. Mondeli, zarządzana przez aktywnie zaangażowanego w projekt ''The Many Faces of Water', Francesco Raguso. Spotkanie partnerów projektu zaplanowano na trzy dni robocze, które obfitowały w liczne dyskusje, prezentacje, rozmowy, a także nieodłączne dla programów Erasmus + poznawanie kultury i tradycji krajów partnerskich. Pierwszy dzień uczestnicy projektu rozpoczęli od zwiedzania starego miasta w Polignano. Niezwykłe okazały się domy mieszkalne liczące niekiedy dwa, a nawet trzy stulecia, a zbudowane zostały z piaskowca wydobywanego w okolicy.


Na popołudnie zaplanowana była wizyta w Aborobello, mieście pełnym budynków nazywanych ''trulli", małych chatek ze stożkowatymi dachami, z których słynie miasteczko. "Roboczy" obiad, na którym podano pizza, (ikonę włoskiej kuchni), zjedliśmy w uroczej restauracji mieszczącej się w trulli. W czasie obiadu zaprezentowano zagadnienia, będących przedmiotem spotkania, czyli o racjonalnym gospodarowaniu wodą w rolnictwie.

Środa była dniem bardzo pracowitym- poranek uczestnicy spędzili w szkole sc. Mondelli, dyskutując na tematy związane z prezentacjami każdego z krajów członkowskich projektu. Każdy z partnerów zobowiązany był do przeprowadzenia lekcji z użyciem materiałów szkoleniowych udostępnionych w czasie spotkania nauczycieli w Tokaju oraz wymiany młodzieżowej w Kurzętniku. Po omówieniu i przedyskutowaniu wyników badań podjęte zostały rozmowy na temat ulepszania strony internetowej projektu, po czym przeszliśmy do tematu edukacji nieformalnej i sposobów wprowadzenia dodatkowych materiałów edukacyjnych, pomocnych w rozwijaniu zainteresowań uczniów, umożliwiających im poprawę umiejętności i zdobycia nowej wiedzy w sposób interaktywny- za pomocą gier i zabaw. Po dyskusjach mieliśmy okazję zwiedzić poletka doświadczalne prowadzone przez nauczycieli przedmiotów związanych z rolnictwem i ogrodnictwem. Listopad to na południu Włoch czas zbioru oliwek i mandarynek, w które obfitują pola należące do szkoły.
Popołudnie spędziliśmy w winnicy Amastuola zdobywając wiedzę na temat racjonalnego gospodarowania wodą, która zaczyna być dobrem deficytowym w uprawie winorośli. Dzięki badaniom laboratoryjnym idealnie określono ilość wody, jaką potrzebuje winorośl w cyklu rocznym i tylko ta ilość wody jest jej dostarczana. Ponadto, właściciele winnicy, celem zatrzymania jak największej ilości wilgoci w glebie, obsiewają winnicę zbożami, np. owsem lub niektórymi roślinami strączkowymi, takimi jak fasola, żyjącymi w symbiozie z winoroślą. Co ważne, stosowana jest tam polityka zrównoważonego rozwoju- mimo potencjału 9 ton winogron z hektara, zbiera się znacznie mniej, bo zalewie 5 ton z hektara, tak, by nie osłabiać gleb nadmierną eksploatacją. Najważniejszym jednak faktem, o którym należy wspomnieć, jest rezygnacja z używania chemicznych środków ochrony roślin, a jedynymi nawozami wykorzystywanymi przez zarządców winnicy są komposty wytwarzane z wytłoczyn.

Czwartek był dla nas ostatnim dniem roboczym. Przedpołudnie spędziliśmy na ustalaniu szczegółów wymiany młodzieżowej w Hiszpanii, którą zaplanowano na pierwszą połowę kwietnia. Ponadto dokonaliśmy ewaluacji spotkania nauczycieli oraz wzięliśmy udział w zajęciach szkolnych przygotowanych przez młodzież. Uczniowie, pod czujnym okiem nauczyciela chemii, zaprezentowali szereg doświadczeń chemicznych, wykazujących współczynnik pH lokalnej wody, jej zasolenie i twardość. Popołudnie spędziliśmy w Taranto, poznając historię starożytną regionu Puglia, w którym przebywaliśmy. Przewodnik opowiedział nam historię powstania miasta oraz zapoznał nas z najważniejszymi jego zdaniem wydarzeniami historycznymi.
Wieczorem zostaliśmy zaproszeni na uroczystą, pożegnalną kolację, przygotowaną przez szkolnych kucharzy.Po odebraniu certyfikatów i przekazaniu drobnych upominków byliśmy gotowi udać się w drogę do domu.

Podróże kształcą i rozwijają, dzięki nim poznajemy siebie, a także ludzi należących do innych kultur, narodowości, czy klas społecznych. Projekt ten powstał z myślą zarówno o rozwoju uczniów, jak i nauczycieli, tak więc zachęcamy was do aktywnego udziału w wymianach międzynarodowych.

 

EFS poziom polskie kolor