Co to jest Branżowa Szkoła I Stopnia ?
Zgodnie z reformą MEN od roku szkolnego 2017/2018 dotychczasowa 3-letnia zasadnicza szkoła zawodowa przekształciła się w 3-letnią branżową szkołę I stopnia. Celem nauki w tej szkole jest uzyskanie przez młodocianego umiejętności praktycznych i wiedzy teoretycznej niezbędnych do odpowiedzialnego wykonywania zawodu zarówno w charakterze pracownika, jak też w ramach samodzielnej działalności gospodarczej. Po ukończeniu Branżowej Szkoły I stopnia i zdaniu egzaminu czeladniczego lub zawodowego uczeń otrzyma dyplom potwierdzający wykształcenie branżowe w danym zawodzie. Absolwenci Branżowej Szkoły I stopnia w celu uzyskania dyplomu technika będą mogli kontynuować naukę w dwuletniej Branżowej Szkole II stopnia. Ponadto absolwent Branżowej Szkoły II stopnia uzyska wykształcenie średnie branżowe i będzie mógł przystąpić do matury. Absolwenci Branżowej Szkoły I stopnia kształcący się w zawodach, którzy nie zdecydują się na naukę w Branżowej Szkole II stopnia, będą mogli podjąć pracę.
Nauka zawodu składa się z trzech integralnych, równolegle realizowanych części:
• kształcenie ogólne - odbywa się w szkole,
• kształcenie zawodowe teoretyczne:
- odbywa się w szkole dla zawodów: sprzedawca i mechanik pojazdów samochodowych,
– dla pozostałych zawodów, np. ślusarz, fryzjer, piekarz, itd. - odbywa się na kursach dokształcających poza szkołą np. w Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Brodnicy lub CKZ w Grudziądzu,
• kształcenie zawodowe praktyczne czyli tzw. praktyczna nauka zawodu odbywa się u pracodawcy, który powinien posiadać do tego odpowiednie kwalifikacje
Informacje o dokształcaniu zawodowym młodocianych pracowników poza szkołą – KURSY
Jeśli uczeń wybierze zawód inny niż sprzedawca lub mechanik pojazdów samochodowych, to na dokształcanie zawodowe w swoim zawodzie oddelegowany jest przez szkołę do CKZi U w Brodnicy lub w inne miejsce, które ten ośrodek wskaże. Kurs finansowany jest przez szkołę, natomiast koszty dojazdu, wyżywienia czy zakwaterowania w internacie (w przypadku kursu odbywającego się poza Brodnicą) pokrywa uczestnik kursu z własnych środków pieniężnych. Uczeń uczestniczy w takim kursie aż trzykrotnie: w pierwszej, drugiej i trzeciej klasie. Kurs w każdym roku trwa 4 tygodnie. Na zajęciach w ośrodku kursowym uczeń otrzymuje oceny, sprawdzana jest jego obecność, oceniane zachowanie. Informacja o postępach kursanta dostarczana jest do szkoły i do pracodawcy.
Naukę zawodu może podjąć młodociany, który:
• ukończył co najmniej ośmioletnią szkołę podstawową;
• przedstawił świadectwo lekarskie stwierdzające, że praca w wybranym zawodzie nie zagraża jego zdrowiu.
Nauka zawodu trwa 36 miesięcy tzn. 3 lata
Młodociany pracownik zatrudniony w celu nauki zawodu posiada wszystkie prawa wynikające z Kodeksu Pracy, w tym prawo do:
• wynagrodzenia,
• ubezpieczenia społecznego,
• urlopu,
• bezpłatnej opieki lekarskiej,
• wyposażenia w odzież roboczą oraz ochronną.
Wysokość miesięcznego wynagrodzenia ucznia jest zróżnicowana i w zależności od roku nauki wynosi:
• I rok nauki niemniej niż 8%
• II rok nauki niemniej niż 9%
• III rok nauki niemniej niż 10%
• przyuczenie do wykonywania określonej pracy - 7%
przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale (ogłaszanego przez GUS).
Podane stawki obowiązują od 1 września 2023.
Podstawowym aktem prawnym regulującym sprawy zatrudniania pracowników młodocianych jest ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. zwana Kodeksem pracy (znowelizowany w 2023 r.), zawierająca Dział IX w całości poświęcony kwestiom młodocianych pracowników.
Nauka zawodu (zatrudnienie młodocianego pracownika) następuje przez podpisanie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego.
Umowę taką, jeśli pracodawca jest zrzeszonym rzemieślnikiem, sporządza Cech Rzemiosł Różnych i Przedsiębiorczości lub w innym przypadku- sam pracodawca. Uczeń zobowiązany jest dostarczyć tą umowę do szkoly do kierownika kształcenia praktycznego w terminie najpóźniej do końca września. Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego powinna określać w szczególności:
1. rodzaj przygotowania zawodowego (nauka zawodu lub przyuczenie do wykonywania określonej pracy),
2. czas trwania i miejsce odbywania przygotowania zawodowego,
3. sposób dokształcania teoretycznego,
4. wysokość wynagrodzenia.
Czas pracy młodocianego
Czas pracy młodocianego w wieku do 16 lat nie może przekraczać 6 godzin na dobę.
Czas pracy młodocianego w wieku powyżej 16 lat nie może przekraczać 8 godzin na dobę.
Do czasu pracy młodocianego wlicza się czas nauki w wymiarze wynikającym z obowiązkowego programu zajęć szkolnych, bez względu na to, czy odbywa się ona w godzinach pracy.
Jeżeli dobowy wymiar czasu pracy młodocianego jest dłuższy niż 4,5 godziny, pracodawca jest obowiązany wprowadzić przerwę w pracy trwającą nieprzerwanie 30 minut, wliczaną do czasu pracy.
Urlop wypoczynkowy
Młodociany uzyskuje z upływem 6 miesięcy od rozpoczęcia pierwszej pracy prawo do urlopu w wymiarze 12 dni roboczych.
Z upływem roku pracy młodociany uzyskuje prawo do urlopu w wymiarze 26 dni roboczych. Jednakże w roku kalendarzowym, w którym kończy on 18 lat, ma prawo do urlopu w wymiarze 20 dni roboczych, jeżeli prawo do urlopu uzyskał przed ukończeniem 18 lat.
Młodocianemu uczęszczającemu do szkoły należy udzielić urlopu w okresie ferii szkolnych. Młodocianemu, który nie nabył prawa do urlopu, pracodawca może/ale nie musi, na jego wniosek, udzielić zaliczkowo urlopu w okresie ferii szkolnych.
Rozwiązanie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego
Rozwiązanie za wypowiedzeniem umowy o pracę zawartej w celu przygotowania zawodowego dopuszczalne jest tylko w razie:
1. niewypełniania przez młodocianego obowiązków wynikających z umowy o pracę lub obowiązku dokształcania się, pomimo stosowania wobec niego środków wychowawczych,
2. ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy,
3. reorganizacji zakładu pracy uniemożliwiającej kontynuowanie przygotowania zawodowego,
4. stwierdzenia nieprzydatności młodocianego do pracy, w zakresie której odbywa przygotowanie zawodowe.
Zakończeniem nauki zawodu (po 3 latach) jest:
- u rzemieślnika egzamin czeladniczy zdawany przed komisją egzaminacyjną Izby Rzemieślniczej,
- u pracodawcy niebędącym rzemieślnikiem egzamin zawodowy zdawany w OKE.
Uzyskane świadectwo czeladnicze jest państwowym dokumentem potwierdzającym kwalifikacje zawodowe uznawanym również poza granicami państwa polskiego.
Informacje o zawodach i egzaminach dostępne są na:
www.egzaminzawodowy.info
https://kwalifikacjewzawodzie.pl/_kwalifikacje/
https://cke.gov.pl/egzamin-zawodowy/
http://www.izbarzem.olsztyn.pl/egzamin-czeladniczy/
Współpraca na rzecz innowacji i wymiany dobrych praktyk, Partnerstwa strategiczne - współpraca szkół, pod nazwą „The many faces of water” realizowanego w Zespole Szkół Zawodowych w Kurzętniku, w okresie od 1 września 2016 do 31 sierpnia 2019.
Projekt międzynarodowy 'The many faces of water' (Woda nie jedno ma oblicze) został napisany przez przedłożony przez stronę węgierską Tokaji Ferenc Gimnázium Szakközépiskola és Kollégium przy współpracy pięciu krajów partnerskich: Wielkiej Brytanii, Polski, Turcji, Włoch i Hiszpanii.
Projekt zakłada 36 miesięczną współpracę pomiędzy krajami partnerskimi w celu badania wpływu wody na wszystkie obszary życia ludzkiego oraz badanie wpływu zanieczyszczeń i globalnego ocieplenia na turystykę, rolnictwo i przemysł krajów partnerskich.
Czas trwania projektu został podzielony na szereg spotkań, wymian i wizyt w krajach partnerskich.
Pierwsza wizyta została przewidziana na grudzień bieżącego roku. Odbędzie się ona na Węgrzech i będzie zakładać omówienie szczegółów projektu, oraz skupi się ma badaniu wpływu zanieczyszczenia wód gruntowych i wykorzystania uzyskanych danych do nauczania przedmiotów ścisłych. Na początku czerwca 2017 zaplanowana została wymiana międzynarodowa, która będzie mieć miejsce w Kurzętniku. Do naszej szkoły przyjadą przedstawiciele uczniów i nauczycieli ze wszystkich krajów partnerskich. W czasie trwania tygodnia wymiany, chcemy skupić się na badaniu wpływu globalnego ocieplenia na rolnictwo i turystykę naszego regionu. Ponadto, chcemy zapewnić naszym gościom kilka wycieczek w najbardziej malownicze tereny naszego regionu.
W październiku 2017, we Włoszech, odbędzie się spotkanie kadry edukacyjnej, w czasie którego omówimy rolę wody w rolnictwie oraz sposoby melioracji.
Następnym etapem projektu będzie wymiana międzynarodowa, która zaplanowana jest na maj 2018 roku i która odbędzie się w Hiszpanii. W wymianie weźmie udział 2 nauczycieli i 5 uczniów reprezentujących Polską stronę.Tematem spotkania będzie woda, jako źródło życia, sposób transportu i koło ratunkowe dla rosnącej populacji ludzkiej.
W Turcji odbędzie się spotkanie kadry edukacyjnej. Spotkanie zostało zaplanowane na październik 2018 roku, a skupi się na sposobach kreowania myślenia pro-ekologicznego w szkołach i wśród lokalnej społeczności.
Ostatnim punktem projektu będzie wymiana międzynarodowa w Wielkiej Brytanii, która zapewni uczniom i nauczycielom wiedzę na temat sposobu ukazywania wody w kulturze, sztuce i mediach.
Projekt potrwa od 1 września 2016 do 31 sierpnia 2019.
Środki przyznane ZSZ Kurzętnik na realizację projektu to 26,645 tys. Euro.
Akcja kluczowa: Mobilność edukacyjna
Akcja: Mobilność osób uczących się i pracowników
Typ akcji: Mobilność osób uczących się i kadry w ramach kształcenia zawodowego
Tytuł projektu „W życzliwej szkole marzenia stają się celem –praktyki zawodowe w Niemczech "
Opis projektu:
Zespół Szkół Zawodowych w Kurzętniku realizuje projekt „W życzliwej szkole marzenia stają się celem – praktyki zawodowe w Niemczech" skierowany do uczniów technikum żywienia i usług gastronomicznych.
Projekt stwarza szansę dla uczniów na rozwój umiejętności zawodowych z zakresu gastronomii, a także wzmocnienie znajomości języka niemieckiego. A ponadto:
- Podniesienie u uczniów/uczennic praktycznych umiejętności i kompetencji zawodowych w zakresie zgodnym z profilem technik żywienia i usług gastronomicznych.
- Nabycie u uczniów/uczennic doświadczenia zawodowego w pracy w zakładach o wysokim standardzie usług i przygotowanie do pracy z wykorzystaniem nowoczesnego sprzętu i technologii.
- Nabycie u uczniów/uczennic wiedzy i umiejętności w zakresie języka niemieckiego zawodowego.
Poprzez realizację powyższych celów wzrośnie standard nauczania w naszej szkole, umożliwienie uczniom zagranicznych praktyk, wzbogacony proces kształcenia zawodowego poprzez nabycie wysokiego stopnia kwalifikacji zawodowych, zdobytych podczas wykonywania praktycznych zadań w miejscu pracy.
W ostatnich latach, zmiana podstawy programowej , a także zmiany w oświacie i edukacji również zawodowej, powoli acz systematycznie mają na celu dostosowanie, procedur i form kształcenia zaw. do potrzeb dynamicznego rynku, pracy.
Nie nastąpi to "od ręki" gdyż stanowi to złożony proces, nasz projekt nie zmieni od razu całego formalnego systemu ale będzie stanowił "przykład dobrej praktyki" dla innych i będzie "kroplą drążącą skałę" gdyż wykracza poza obszar standardowej edukacji w naszej szkole, nadaje jej komponent ponadnarodowy, dzięki realizacji projektu będziemy mieli szansę rozpocząć nowy rozdział w nauczaniu naszych uczniów, co mamy nadzieję dzięki nakładowi naszej pracy i szukaniu perspektyw na realizację planów przerodzi się w konsekwetną politykę edukacyjną placówki. Udział w programie Erasmus + jest dla nas szansą na podniesienie jakości pracy szkoły, przyciągnie młodzież do kształcenia w zawodach gastronomicznych zgodnie ze strategią rozwoju województwa warmińsko – mazurskiego. Po drugie przyczyni się podniesienia poziomu współpracy między szkołami polską i niemiecką w zakresie kształcenia na kierunkach gastronomicznych.
Partnerem w projekcie jest zaprzyjaźniona szkoła niemiecka z regionu, z którym powiat nowomiejski utrzymuje stosunki partnerskie. Nasza szkoła współpracuje ze szkołą niemiecką w zakresie wymian młodzieżowych, kontaktów kadry, wymiany doświadczeń, wizyt partnerskich w związku z tym, że placówka jest nam dobrze znana , posiada wysoki poziom organizacji i zarządzania a przede wszystkim nauczania także praktycznego, postanowiono starać się o grant z programu Erasmus + by zdobyć środki finansowe na wyjazdy na staże zagraniczne uczniów naszej szkoły. Szkoła w Niemczech zorganizuje praktyki w przedsiębiorstwach gastronomicznych z terenu swojego regionu, z którymi sama prowadzi współpracę w zakresie kształcenia praktycznego w zawodzie.
Partner niemiecki wniesie do projektu swoje doświadczenie i kompetencje w zakresie organizacji i realizowania edukacji zawodowej na poziomie kształcenia średniego w Niemczech, w szczególności w zakresie kierunków gastronomicznych. Niemiecki model edukacji zawodowej, tzw. system dualny (dual system) zakłada połączenie nauki teoretycznej z praktyczną nauką zawodu. Osoby zdobywające wykształcenie zawodowe w drodze kształcenia dualnego przechodzą na ogół trzyletnią naukę zawodu w szkole i w zakładzie pracy zgodnie z wybranym zawodem lub też w specjalistycznych szkołach zawodowych podlegających wyłącznemu nadzorowi państwa.
Doświadczenia zdobyte podczas długoletniej pracy w edukacji zawodowej , które wniesie do projektu partner niemiecki będą stanowić wartość dodaną organizowanej mobilności edukacyjnej w programie Erasmus +
Strona 9 z 19